Hur man gör en rollbeskrivning

Vi har redan skrivit om hur man gör en karaktär men hur man fäster den på papper kan vara klurigt. Många tycker det är svårt att göra en bra rollbeskrivning även om de har gått på flera lajv. Vissa arrangörer har formulär man kan fylla i eller en tydlig beskrivning av hur de vill ha sina rollbeskrivningar. Har de det så ska man naturligtvis följa dessa. Men har de inte det så detta en hyfsad mall.
Jag har hört om folk som lämnat in flera sidor med en rollbeskrivning, nästan små böcker, men men jag råder Er att skriva mellan 1/2 och 2 sidor datorskrivet. Arrangörerna orkar inte läsa mer än så.
Namn:
Ålder:
Familj:
Karaktärsdrag:
Ev. fobier:
Bakgrund (kort om uppväxten och mer om hur rollen hamnat på lajvet) :
Rollens mål i livet och på lajvet:
Vad rollen aldrig skulle kunna tänka sig att göra:
Det viktiga är inte de exakta detaljerna även om det är bra för lajvaren själv att veta. Det viktiga för arrangören är att få en känsla för rollen, vad den skulle och inte skulle göra och vad den/Ni vill göra på lajvet.
Med vänlig hälsning Miriam
PS. Om det är någon som har några förslag på något jag borde lägga till eller dra ifrån här var snäll och säg det. DS

Kommentarer
Postat av: Anders Pantzar

Det finns många olika åsikter om hur mycket man ska skriva i en rollbeskrivning. Jag är av åsikten att den ska vara kort (och har även fått medhåll från Nicklas Silwerulv, EHs ordförande).



Visst, jag skriver en längre text om min karaktär, hans bakgrund, personlighet, hemligheter mm. Men den behåller jag för mig själv. I min anmälan till lajvet bifogar jag bara en kortare sammanfattning av rollen/gruppen*, inte längre än en halv A4 (knappt ens det). För som ni säger: intrigskrivarna orkar inte läsa mer. En annan sak som jag vet uppskattas är att skriva förslag på intriger (i punktform).



*beroende på om deltagarna får gruppintriger eller individuella intriger.

2010-07-10 @ 19:15:17
URL: http://droumerda.blogspot.com/
Postat av: Tina

Härlig blogg!! Har alltid viljat testa på att lajva! =) Kramis

2010-11-20 @ 07:46:26
URL: http://colouredgirl.blogg.se/
Postat av: Oskar Gauffin

Lämplig längd på rollbeskrivning beror enligt mig mycket på vilket lajv man åker på. Eh-lajv ligger väl i den ena änden på skalan. Väldigt många deltagare = svårt att hinna sätta sig in rollerna ordentligt.



När jag var aktiv arrangör var en lång (och genomtänkt) rollbeskrivning ett sätt att utmärka sig för att bli prioriterad i intrigskrivandet. Jag har alltså läst rollbeskrivningar som är + 20 sidor, och arrangerat ett tiotal lajv där vi läst allt deltagarna skickat in. Det är inte ohållbart, men visst tar det tid, men vi betraktade det som ett arbete som gav något.



Min erfarenhet är att det är otroligt svårt att förmedla en känsla av vad rollen kan och inte kan tänka sig att göra. Ofta handlar detta om off-skäl. Är man blyg eller är man i en grupp där man inte vill spela på konflikter inom gruppen är det ofta enklast att bara skriva det i klartext, tycker jag. Det faller väl lite in under det här med att punkta upp intrigförslag, eller kanske snarare "helst inte detta"-förslag.

2011-03-29 @ 23:09:15
URL: http://www.knyttelit.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0
Bloggtoppen.se Denna blogg är listad bland Sveriges bästa bloggar